Direktlänk till inlägg 18 augusti 2008

Ensam på kalfjället

Av Birger - 18 augusti 2008 20:16

Andra dagen beslöts att ta oss längre upp och söka fiskevatten på kalfjället i närheten av Stekenjokk, där det en tid var gruvdrift. Ny vandring uppåt men i en natur, som verkligen får en att känna sig liten. Alla avstånd förvrängs och man fattar inte hur långt det kan vara till en punkt, fast man ser den tydligt. Efter ca. tre kilometer var vi framme vid första anhalten, där en svajig bro gick över ån.

  Där verkade avfiskat, så  kamraterna drog vidare mot fjärran tjärnar. Jag hade emellertid dröjt mig kvar, delvis för att jag hade fått problem med fötterna. Skall inte gå in på detaljer om detta, men jag insåg att jag inte skulle skena vidare utan snarare i sakta mak ta mig åter mot utgångspunkten. Det kunde ta timmar innan de andra återkom till vårt basläger, så jag skulle bli sittande där utan speciell förströelse mer än att samla ved till eldstaden.

  Beslöt att meddela mig via mobilen, att jag avvek, men hade ingen täckning. Ett stort minus för Comvics abbonnemang plötsligt. Letade penna utan resultat, men hade papper och tände några tändstickor, så jag fick kol att skriva med. Lade lappen under locket i den ryggsäck där kaffepannan fanns, så att den säkert skulle hittas.

  Sen vandrade jag ensam i sakta mak över fjällryggen utan att se en människa. Däremot gjorde ett par fjällpipare mig sällsakp och en ren visade sig en kort stund. I ensamheten var det en stor upplevelse av landskapet i alla dess fantastiska färgskiftningar. Vartefter dagen led blev det också vackrare, när solen kom lägre och satte släpljus över fjällsidorna.

  När jag närmade mig bron, där vi parkerat bilen, gick jag ned till ån och ställde mig att kasta i väntan på att de övriga skulle återvända. Där var mycket vackert och spännande att försöka få betet till rätt plats mellan stenarna, så jag hade förströelse tills de andra kom. Någon fisk fick jag dock inte denna dag men en ny erfarenhet och en fantastisk naturupplevelse. De andra hade fått fisk och jag var nöjd med att inte ha sinkat dem på vandringen hemåt.

 
 
Birgitta

Birgitta

19 augusti 2008 18:10

Vackra bilder! Det är en speciell känsla att vandra och ströva omkring i fjällvärlden.

http://birgittas.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Ovido - Quiz & Flashcards