Alla inlägg den 16 december 2009

Av Birger - 16 december 2009 18:32

Jag har väntat på den här dagen, då det kommit lite snö och solen tittar fram, i alla fall en stund. Två vedhögar har legat och väntat på grannens tomt, sedan de fällde ett par träd på eftersommaren. I dag var dagen, då de skulle fraktas på kälken till min vedbacke. Efter ett besök i Rimbo tog jag meg verket an och det är en sådan skön känsla både för själen och kroppen, när jag kommer igång med detta den här tiden på året. Mörkret och regnet har minskat promenaderna och kroppen har börjat längta efter någon annan ansträngning. Just det här jobbet är så tillfredställande, för att det har så många effekter. Man snyggar till, man får motion, man får bränsle och man får vara ute i friska luften. När högen väl har börjat växa är det mycket lättare att ta nästa steg. Sen kan man med gott samvete sitta inne och plita verser eller rota vidare i läggen resten av dagen och kvällen.

Av Birger - 16 december 2009 08:29

Jag kom just på att det ordet kan få en helt ny innebörd i vår genmanipulerade tid. Vi strävar ju efter att hitta våra gener bakåt i tiden och det grävs naturligtvis en hel del envishet och strävsamhet för att hitta något.

  Man blir så lycklig när man plötsligt finner en vacker lättläst handstil, där alla uppgifter är lätta att tyda. Så fann jag i går i en husförhörslängd hela morfars fars familj med alla födelsedata. Sen fann jag senare ytterligare ett barn i den familjen, ett barn som ingen hört talas om. Men det föddes när modern var 35 år och de större barnen redan var ute på jobb, och det blev bara två veckor gammalt, så det hann aldrig sätta några spår. Jag hittade det slumpmässigt i dödeboken, när jag skulle kolla en annan detalj. Det som blir väldigt påtagligt är, hur många som dog unga, innan de fyllt fyrtio år.

  Nu kände jag, att det var dags att göra en namnlista med födelseår och dödsår på dem som jag hittills fört in i familjeträdet, innan det växer mig över huvudet. Då kan man sortera den kronologiskt på födelseåren och se vilka som var samtida i de olika grenarna av trädet. Till min förvåning finns redan drygt hundra namn på listan. Det är onekligen lite intressant att äntligen få lite koll på släkten, även om man inte hinner umgås med alla.


Skapa flashcards