Alla inlägg den 7 oktober 2008

Av Birger - 7 oktober 2008 14:47

Dagens cykelutfärd var ganska planlös, men förde mig till ett ställe jag aldrig tidigare besökt, ett ställe dit solen inte når, åtminstone inte så här års. En oemotståndlig skogskörväg lockade mig att lägga i ettans växel och sakta trampa mig fram, tills vägen tog slut och övergick i en smal gångstig. Vägen förde mig runt till den branta norrsluttningen söder om kyrksjön och slutade vid en murken lada.

  Följer man stigen vidare kommer man upp vid fornborgen. Ladan kan möjligen haft någon funktion för sjöfarten, på den tiden sjön ännu var farbar. Nu är där bara vass sedan den stora sjösänkningen. Men det finns även igenplanterade inägor i närheten, så den har kanske bara rymt hö. Nu återgår den sakta och obevekligt till naturen.

  I slänten mot sjön står en jättetall, vars rot är flera gånger så tjock som normalträden runt omkring, och där finns också offantliga granar, som man står lite vördnadsfull inför.

Av Birger - 7 oktober 2008 09:39

Gårdagen bjöd på strålande väder liksom i dag. Jag for till Vallentuna och ägnade mig åt barnbarnet medan föräldrarna målade febrilt i sitt hus. Det blev en långpromenad med barnvagnen och därefter lek på golvet. Promenaden gick ned till Vallentunasjön, där det var full fart på fågellivet och en man hade en välbesökt utfodring.

  Roligt att se lite nya vyer och få motion och umgänge i ett svep. Lilla Tove tar sig nu fram i rask takt på golvet och gör duktiga försök att komma på fötter, när hon får något att greppa i.

  Kvällen ägnades åt umgänge med sonen, som kom på snabbvisit, och sen  "Livet i Fagervik" på TVn. Den serien är bra. Fick också påringning om statistjobb i kommande Beck-film, som jag antog. Det blev dock inte just det jag var in och provfilmade för, utan en annan gubbe.

Ovido - Quiz & Flashcards