Alla inlägg den 20 oktober 2008

Av Birger - 20 oktober 2008 10:43

Göteborg i oktober är ingen dålig tid. Fortfarande satt folk och solade vid kungastatyn på torget och gatumusikanter spelade i gathörnen. Fullt med gatuförsäljare utanför saluhallen och fullt med flanörer på Östra Hamngatan och Avenyn. Bejublad premiär på "Mary Poppins" på Göteborgsoperan, "Kabaré Kent" på Aftonstjärnan samt mycket annat. Därtill den speciella atmosfären av sjöstad. Bodde jag närmare skulle jag åka dit ofta.

Av Birger - 20 oktober 2008 09:53

Det blev syster istället för moster som följde med på teater Aftonstjärnan och såg kabaré Kent. Maria Hörnelius sjöng, berättade, läste monologer och gjorde en föreställning som rörde både till skratt och tårar, allt byggt på Kent Anderssons fantastiska texter och suveränt ackompanjerat av musikerna Kjell Jansson och Bernt Andersson. Är ni i Göteborg, så gå och upplev den.

  Bara den gamla teatern i sig är värd ett besök, så oansenlig utvändigt men med sådan genuin atmosfär. Jag skulle ha velat se Kent personligen uppträda där. Det måste ha varit suveränt bra. Men jag fick tag i en DVD, som bilden ovan är hämtad från, och det är ju en liten tröst.

  Mitt första minne av Kent Andersson är annars från 1967, då jag hade lyckan att se "Flotten", den pjäsen som blev hans genombrott och blev inledningen till en mycket speciell teaterera i Göteborg. Dagen efter var jag  och gjorde mitt prov till scenskolan, utan någon framgång, så det är med blandade känslor jag minns det Göteborgsbesöket.

Av Birger - 20 oktober 2008 09:27

Göteborgsbesöket blev rena övningskörningen med GPSen som lots. Det är helt osannolikt att det fungerar, men det gör det. Det märkliga är känslan, att man kopplar bort intellektet och slaviskt följer de instruktioner man får, annars är man "lost". Att som sporadisk gäst ta sig fram i Göteborgs vägdjungel utan vägvisare är annars ett vågat företag. Där slingrar sig vägarna som lianer längs älvstränderna, över älven, under älven och mellan de Bohuslänska bergen. Tack vare GPSen hittade vi också på lördagen ut till teatern på Hisingen.

Av Birger - 20 oktober 2008 09:03

Två teckningar av Erik Högllund, född i Partille 1916
Tre dygn i Göteborg. Jag skulle hälsa på gamla moster. Vi skulle gå på teater och jag skulle ordna med morbrors efterlämnade teckningar. Det blev lite annorlunda än som var tänkt, ty annars pigga moster (89) hade fått en akut dubbelsidig öroninflammation och var så gott som stendöv. Vi fick komunicera med skrivna lappar och någon teatercabaret blev inte att tänka på för hennes del, vilket verkligen var synd, för den hade hon gillat. Återkommer till den.

  Jag samlade i alla fall ihop alla teckningarna i tre fulla papperskassar och skall försöka göra någn sorts samlad dokumentation av dem på CD, har jag tänkt. Jag har förgäves försökt få ett antal olika insitutioner att intressera sig för samlingen i sin helhet, men en okänd förmågas verk skulle bara försvinna i någon arkivsgömma och aldrig få chansen att visas. Men via nätet finns ju oanade möjligheter.

Ovido - Quiz & Flashcards