Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Oktoberstämman

Av Birger - 26 oktober 2008 07:10

Det var som i gamla goda tider under folkmusikens glansdagar och alla var där. Säkert ett par hundra spelmän samlades under söndagen i Uppsalas nya, fina Musik och Konferenshus. Hasse Gille (77) ledde allspelet med sedvanlig schvung och fick alla att komma i mål samtidigt . Vi har grånat och mognat, en del har förvandlats till gubbar och tanter, men låtarna lever och spelas bättre än någonsin och en yngre generation träder fram och gör sig bekant. Scenframträdandena vittnade om detta.

  Kajsa Ekstav och Janne Bohlin förärades guldmärken för sina insatser till folkmusikens främjande och spelade tillsammans en låt av bortgångne riksspelmannen Kurt Tallroth. 

  I olika hörn av huset, med utsikt över hela staden, samlades sen olika grupper av spelmän för sedvanligt buskspel, som säkerligen fortgick till sena timmar. Själv var jag nöjd med dagens upplevelser och tog mig hem till katterna före åtta. Jag hade då fått några trevliga speltimmar med både gamla bekantingar och nya.

  En stund stod jag faktiskt och sjöng Evert Taube mitt i alltihopa, kompad av tre dragspel, en basist, en gitarrist och en fiolspelman. Dom lirade annars gamla jazzlåtar, som jag har svårt att hantera med fiolen. Det borde man träna på för att få fart på kromatiken. Melodierna finns ju i skallen sedan barnsben.

  Ett av de verkliga glädjeämnena är, att höra andra spela låtar som jag själv har tecknat ned och fört vidare, som de okända låtarna efter Mosse-Fridolf och hans far. Då känns det som att man har gjort en insats, om än aldrig så liten, för musiklivet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Ovido - Quiz & Flashcards