Alla inlägg under augusti 2008

Av Birger - 10 augusti 2008 06:11

Det blev en mycket innehållsrik dag i går. Vi åkte till Skebo på en auktion ett par timmar på förmiddagen och sambon ropde in en gammal vagga, som jag av snickeriet och slitaget tror är mycket gammal, men lagad vid något senare tillfälle. Vi skall försöka spåra ursprunget, då den kommer från hennes fars hemtrakter i Ununge.

  Sen for jag själv till spelmansstämman i Lohärad, som begåvades med fantastiskt väder och många tillresta spelmän. Det blev ett omväxlande och bra program. Jag lyssnade mer än buskspelade, för ovanlighetens skull, och bidrog själv med ett par låtar på nyckelharpa och en på fiol till programet. Träffade flera gamla bekantingar och fick mot slutet en trevlig spelstund inne i köket med Lasse Winnersjö. Det blev mest dalalåtar på fiolen.

  En ovanligt stor del av spelmännen förflyttade sig sedan till kyrkan där det bjöds soppa på läktaren för dem som ville medverka i den efterföljande spelmanskonserten. Till den hade jag tagit med mig mitt ärvda psalmodikon och presenterade det genom att berätta lite om Johan Dillner och spela en psalmmelodi, detta som introduktion till Evert Taubes visa "Psalmodikon". Detta blev ett mycket uppskattat inslag, då många varken kände till intrumentet eller visan tidigare.

  Den spontant hopkomponerade konserten blev mycket varierad och trevlig men något för lång. Programmet bjöd på olika kombinationer av fiol, nyckelharpa, klarinett, blockflöjt, munspel, ackordcittra, vissång till gitarr, solospel på gitarr, psalmodikon och körsång av kyrkokören. När vi skulle tåga in till allspelet började enstaka regndropar att falla. När vi skulle tåga ut efter två timmar var det skyfall, så alla spelmän fick stanna i vapenhuset med instrumenten och spela ut publiken.

  Jag löpte sen ut till bilen efter mitt stora paraply och blev genomblöt på den lilla biten, men hade sen i alla fall något skydd för instrumenten. På ett ställe längs vägen hem syntes det tydligt vad som var sjön Erkens gamla utbredning, ty regnet hade åter förvandlat åkrarna till sjö. Men skyfallet var mycket lokalt. I Edsbro hade det bara regnat lite lagom.

  Hemma väntade dukat bord med kräftor, gott bröd och nubbe.

Av Birger - 7 augusti 2008 20:24

Två väsensskilda bilder. Överst från gårkvällens cykeltur vid Sottern. Den undre, en pressad ryggdetalj från en av de nyrenässansstolar, som jag just fått in för översyn. Det var före IKEA-eran.

  Dagen har innehållit ett besök i Norrtälje för att få Ewas nya cykel servad. Växeln började automatväxla redan på tredje turen. Det visade sig att växelhandtaget var ett måndagsexemplar och måste bytas ut.

  Nyckelharpan har fått en duvning och jag har administrerat en del, som ännu inte går att förtälja. Sen fick jag hem nytt jobb till verkstan, som blir morgondagens huvudsak, några gamla stolar med diverse skavanker. Någon har bl.a försökt reparera tidigare med tretumsspik i den fina ekstolen från förra sekelskiftet! Det är till att ta i.


Av Birger - 6 augusti 2008 17:15

Dagen har varit en typisk plockdag: Cykeltur med nya bekantskaper, ett par infödingar i bushen, läsning, lite verkstadsjobb, visövning, OS-fotboll på TV och rättegångsreferat från Arboga på ABs hemsida smat hallonplockning. Det drar ihop sig till sämre väder i morgon igen, så det är bäst att ta vara på det som går.

Av Birger - 6 augusti 2008 17:03

Utgrävningarna i mina tidskriftshögar ledde mig i går till Harry Martinsson, som jag skam till sägandes inte läst något av tidigare. Tidningen VI hade ett specialnummer 2004, med anledning av 100-årsminnet av hans födelse, och det var riktigt välmatat och givande och lockar till läsning. I min egen hylla har jag hittills bara hittat en novell i en antologi och den var bra. Utgrävningen har bara börjat.

  

Av Birger - 5 augusti 2008 19:52

Ett dammigt fynd från ett uthus kom till min lilla verkstad. Först blev det rentvättat från damm och nu är delarna på plats. Nu skall vi försöka utröna skönhetens bakgrund, men det blir inte lätt, för där finns inga noteringar av något slag.

Av Birger - 5 augusti 2008 07:49

Det hade ju redan börjat blåsa och regna och värre skulle det bli till natten, så alla fönster var stängda utom ett. Ändå, när vi äntligen hade kommit i säng efter ett senarelagt "Kommisarie Montalbano", så stängs plötsligt dörren mellan sovrummet och salen långsamt med ett svagt knarrande ljud. 

  Hade det varit ett verkligt vinddrag borde den ha gått igen med en smäll. Men dörren brukar alltid stå öppen annars, vare sig vi har tvärdrag eller inte, så det var ovanligt. Strax innan hördes ett kraftigt knäpp någonstans i huset och jag trodde vattenpumpkontakten slog av för tredje natten i rad. Men den var tillslagen när jag kollade och säkringen hel. Tidigare på dagen var det något som dunkade någonstans. Någon aktivitet pågår.

  Utomhus har vinden ställt till mindre oreda, kullblåsta trädgårdsmöbler och blomkrukor och till och med kanadensaren har vänt på sig, så det måtte ha varit en del kraftiga byar. Men nu verkar det värsta ha dragit över.

Av Birger - 4 augusti 2008 17:06

Har fått hem ett verkligt intressant renoveringsobjekt, en gammal trähäst modell större, som har tappat huvud och ett ben. Mycket fint skulpterat men inga uppgifter om ålder eller var ifrån eller av vem. Ägnat en del av förmiddagen och en del av eftermiddagen åt detta. Nu är benet limmat och sitter i spänn till i morgon, då det skall få en ny förstärkningstapp inborrad. Sen gäller det att få fast huvudet.

  Mitt på dagen besök av dotter med sambo och lilla Tove. De vuxna plockade hallon mellan skurarna, medan Tove och jag promenerade med sittvagnen. Den gillade hon att åka i.

  Till natten väntas skyfall och blåst.

Av Birger - 3 augusti 2008 21:54

Brukar ni titta på SMHIs radarbilder?  Där kan man göra sin egen prognos eller plötsligt upptäcka att Danmark ser ut som Tin Tin som har fått snuva!

Ovido - Quiz & Flashcards