Alla inlägg den 1 oktober 2009

Av Birger - 1 oktober 2009 18:24

Hade en nattvaka även den gångna natten efter en dröm att min andra bil hade gått sönder och skulle bli dyr att laga. Som tur är har jag íngen andra bil, så det får räcka att hålla igång den jag har. Men jag kände mig stressad och fick lästa några kapitel Bingsjöhistoria för att kunna somna om.

  Morgonen gick till bakning av matbröd och sockerkaka, då lagren börjar tryta. Ett nytt renoveringsobjekt anlände och ger mig en ny utmaning. Grannen kom in med ett litet djurfynd i en pillerburk. Ett litet orangefärgat kryp som är ca 5 mm långt och bär en börda av småpartiklar på ryggen. Det såg ut som en kornig dammtuss i miniatyr. I min insektsbok finns en bild av en lysmaskhona som är lika i form och färg, men där står inget om att dom bär med sig sitt bagage så där. Om någon har ett tips vad det kan vara mottages det med tacksamhet.  

Skulle till Rimbo för månatlig sänkekontroll och kom på att det var marknadsdag. Dagens promenad skedde alltså bland de lockande stånden och jag kom hem med en del nyttigheter både till köket och den övriga verksamheten. Speciellt en japansk grensåg att röja ur träden med fick mig att investera. Ett klädesplagg till mig själv och ett till barnbarnet blev det också. Förvånansvärt få bekanta ansikten i folkmängden.

  Eftermiddagen har ägnats åt fiolövning och omsortering av mina folkmusikskivor, så att de nu står landskapsvis. En del kategorier från förr, t.ex "Yngre spelmän" kändes inte längre aktuella, då dom har blivit vitskäggiga gubbar och "halvgamla kärringar" allihopa. Letar efter en speciell tolkning av "Gråtlåten", men den kanske finns på ett kasettband och då har jag något hundratal att leta igenom. Dock vet jag var jag har dom.

  Nu är det dags att dra iväg till körövning, så vi avslutar här.

Skapa flashcards