Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av Birger - 10 oktober 2009 23:13

Denna afton har jag ägnat Roslagens Konstnärsgille, en illuster samling kulturarbetare av alla kategorier, bildkonstnärer, musiker, författare, skulptörer, keramiker m.m Gillet har en mer än 50-årig historia, som man snart skall kunna ta del av på en egen hemsida, men jag kom med 1973, direkt efter konstfackskolan, när jag återflyttat till Roslagen. Under senare år har jag av olika anledningar försummat gillets träffar, men nu kände jag att det var dags att återvända till gemenskapen och det blev en mycket lyckad afton. Många av det gamla gänget var där och ett stort antal nyinvalda, inalles 50 personer.

   God mat serverades och alla hade till en början fullt upp att surra med varandra om allt möjligt. Tre av oss hade medfört instrument och turades om att bidra till den spontana underhållningen på olika sätt. Till min glädje hade Sture Lundquist tagit sig dit och jag fick passa på tillfället att sjunga ett par av hans visor, då han själv inte tyckte att rösten bar längre. När jag presenterade slutnumret, "Bli en clown", viskade Sture i mitt öra: "Jag kommer med på sista versen". Så jag sjöng dom första tre verserna själv, stående vid hans stol, och sen reste han sig, med viss möda, och vi sjöng den sista versen tillsammans unisont:


"Hela livet är teater, där man alltid har en liten roll.

Ibland så spelar man en tomte, ibland så spelar man ett troll.

Men innan du agerat färdigt, så måste du en enda gång

skaffa dig en näsa som är röd och bli en clown.

Och inte skall du vara ledsen och tro dig stå där som ett fån

den dagen, då man tar och halar ned ridån.

För uti religioners vimmel

clowner har också en himmel,

så ta och skaffa dig en näsa som är röd

och bli en clown, bli en clown, bli en clown!"


Det blev en liten högtidsstund med knäpptyst publik och långa, varma applåder efteråt. Jag känner mig mycket glad att jag tog mig iväg den här kvällen. Nu väntar nya äventyr i gillets hägn.

Av Birger - 10 oktober 2009 16:07

Skavland lyckades i går att få vår finansminister att framstå som en pellejöns i TV, vilket gav ett mindre förtroendeingivade intryck än man väntat sig. Märkligt förresten, att ett lands finansminister kan få hyra en studentlägenhet, när det är en sådan brist på sådana. Han borde väl ha råd med något  annat?

  I dag har den gamla duon Vispeppar repeterat inför morgondagens sopplunch-spelning på Blidö. Det skall bli varannan Taube i det programmet och det mesta satt bra sedan gammalt. Men det skall ju även bringas i en vis ordning för att bli bra. Sen har jag varit ut i solen och hunnit skära ur halva hallonlandet, innan skuggan nådde dit och det blev kallt på ryggen. Till kvällen blir det höstfest med Roslagens Konstnärsgille. Det var ett tag sedan jag närvarade där, så det skall bli lite intressant att se vilka som är aktiva nu. Jag medför ett par instrument för eventuell spontanunderhållning eller jam. Dumt att komma halvklädd.


Skapa flashcards