Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av Birger - 22 oktober 2009 17:01

  

Min gamla stråke har länge suktat efter mera tagel och i dag blev det äntligen av, besöket i violinateljén. Jag for till Uppsala denna gråvädersdag och lämnade in mitt arbetsredskap till sakkunskapen. Vad göra under tiden, för att få den med hem på samma resa. Jo, då går man till Myrorna och ekiperar sig för en billig penning. Man går till Ofvandahls konditori och inmundigar något gott och läser tidningen i lugn och ro i en hemtrevlig miljö. Man strövar runt lite i stadens antikvariat och gör två fynd för tio kronor styck, däribland "Vintregatan 1943", ett litterärt magasin från mitt födelseår, utgivet av Bonniers förlag och med författare som Gunnar Eklöf, Moa Martinsson, Sten selander, Vilhelm Moberg och Alf Henrikson m.fl Bland illustratörerna märks Yngve Berg, Bertil Bull och Roland Svensson. Den kostade 3 kr när den kom ut, så den har ju stigit i värde.

  Sen for jag ut till Gamla Uppsala, där jag inte varit på många år, och där var ju vackert med höstfärgerna mot den grå himlen. Sen var stråken klar och jag for nöjd hemåt. I kväll väntar körövning i hembyn.

Skapa flashcards