Alla inlägg den 14 oktober 2009

Av Birger - 14 oktober 2009 23:02

Jag var i dag engagerad som underhållare på en pensionärsförenings kräftkalas mitt på dagen och framåt eftermiddagen. Sådant tar ju sin tid. Snapsvisor skall sjungas, kräftor skall inmundigas efter konstens alla regler, historier skall berättas, lotter skall dragas och den inlejde underhållaren skall framföra sitt program. Men kan man tänka sig en trevligare arbetssituation än att vara i glada vänners lag och därtill få betalt för att musicera? Min egen kräftportion fick jag med mig hem till kvällen, ty det är lite svårt att kombinera kräftsörplande med spelning, då man blir kladdig om fingrarna. Det var i varje fall ett mycket trevligt sällskap jag spelade för och de uttryckte sin tydliga uppskattning.

  Jag hann hem och ladda om lite och har sedan varit på körövning med Skärgårds-kören. Men då kände jag hur tröttheten slog till. Det går åt mycket energi att stå för ett progarm själv och jag hann aldrig få någon middagslur emellan. Övningen gick i alla fall bra och dagen får anses vara väldigt väl använd. Hemkommen har jag nu festat på kräftorna med lite annat gott till, som belöning för dagens värv och önskar god natt.


Av Birger - 14 oktober 2009 00:02

Vi for in ett helt sällskap till Stockholms Stadsteater och såg "De tre musketörerna", denna fantastiska musikteaterföreställning byggd på ett antal mera kända rocklåtar av den tyngre kalibern. Tre och en halv timmar försvann i ett nafs utan en död punkt. Roligt, vackert, medryckande, tekniskt briljant och musikaliskt mycket kvalitativt. Inte undra på att den har plivit en publiksuccé av stora mått. När vi dessutom, på grund av lyckliga omständigheter, i förväg fått höra teaterchefen berätta historien om föreställningens till komst, blev kvällen än mer givande. Kan bara rekommendera ett försök att få tag i biljetter, men det lär inte bli lätt.

Skapa flashcards