Alla inlägg den 10 november 2008

Av Birger - 10 november 2008 16:02

För en stund öppnade sig himlen och en ängel steg ned, förvandlad till elektriker. Med sin sakkunskap kunde han ganska snart konstatera, att felet med vattenförsörjningen satt i en trasig tryckströmbrytare. Att detta inte upptäcktes vid pumpbytet berodde troligen på, att det vid mätning visade att det fanns ström, men att den slår ifrån så fort det blir belastning.

  Nu konstaterade vi i källaren att allt var frid och fröjd, vatten fanns i kranen där vi stod och vi pratade lite om det tekniska och tog sedan farväl. När jag sen går upp för att ta en kopp kaffe, hör jag på håll att något spolar i köket, trots att jag säkert stängt kranen. Kommer in och får se samma sak som på morgonen, vatten på golvet och vatten på hela bänken och en kraftig stråle från kranfästet.

  Där sitter en koppling till diskmaskinen och denna hade på något sätt gått isär, utan att jag sett det. Vred av den lilla kranen till diskuttaget och har nu fått göra om samma procedur som i morse. Men nu var det mycket mer vatten på golvet, eftersom pumpen nu fungerade klanderfritt, så jag fick sprida ut hela tidningsförrådet på golvet för att så snabbt som möjligt suga upp det mesta. På något sätt letade sig vattnet båda gångerna också ned i alla lådorna, så att jag nu fått ställa dessa på tork.

  Det här påminner mig om historien då min kära morbror och moster hade ett nybyggt sommarställe, där avloppet ännu inte var fixat. De hade en hink under hon vid diskbänken och det gällde att komma ihåg att tömma denna. 

  En gång var detta inte gjort, så när moster drog ur proppen började det rinna ut vatten på golvet. Efter mycket torkande och urvridande av trasor var så småningom det mesta återsamlat i hinken. Vad gör moster då? Jo, hon tömmer den i vasken, där det denna gången inte stod någon hink allas. Den höll hon ju i handen. Dubbeltrubbel.


Av Birger - 10 november 2008 10:44

Trött morgon efter lite nattjobb med Eriks bilder. Kunde inte koppla av i går kväll. Efter att lilla Tove varit här, och jag fått henne lyckligen återbördad, kände jag behov att få lite praktiskt gjort. Sen vaknade jag efter en knapp timme skitstressad och hade drömt att någon stulit min jacka med plånbok och allt och jag var på väg att ringa för att spärra alla konton, när jag lyckligtvis vaknade.

  Så gäller det att fälla ihop barnsängen, som skall vara ett enkelt handgrepp. Mors! Den fastnar hela tiden någonstans på halva vägen och står och ser ut som en skadskjuten kråka.

   Då upptäcker sambon att det inte finns något vattentryck igen och jag måste börja undersöka detta med säkringar och strömbrytare både i källaren och i brunnen. Ny pump installerdes förra veckan, så nu borde det ju funka. Lyckas få fart på pumpen genom att klättra ned och slå till och från strömbrytaren en gång och stannar glad ute och räfsar lite löv, när jag ändå var påklädd.

  När jag kommer in för att ta en kopp kaffe finns det inget vatten i kranen men däremot på hela köksbänken och på golvet och, visar det sig, nere i lådorna med alla bestick och köksredskap. Och hur ser det ut där för övrigt?

Nu har jag torkat upp och ställt saker på tork och skall ta itu med lådorna. Kranen hade uppenbarligen stått öppen och spottat vatten åt alla håll, när pumpen satte i gång, medan jag var ute. Sen slog motorskyddet ifrån igen, så nu har jag ringt elekktrikern, som lovade att komma och felsöka.

Ovido - Quiz & Flashcards