Alla inlägg den 19 november 2008

Av Birger - 19 november 2008 14:26

Solen tvingade ut mig på en längre promenad. Ja, det var väl lite tanken på alla tårtbitarna också. Jag tog mig äntligen iväg och sökte upp den gamla fornborgen söder om samhället. Jag tyckte det var ett lämpligt mål för en nybliven fornlämning.

  Det finns två fornborgar i Edsbro. Den ena, den största, ligger nära masugnen och är utmärkt med skýltar och har en väl upptrampad stig. Den har en 110 m lång stenmur. Den andra är mindre och helt anonym, om man inte själv letar upp den på kartan och söker en egen väg dit. Men den är väl värd ett besök. Även där finns murrester och man får tänka sig att det varit vatten tidigare runtomkring, där det nu är sumpig åkermark, och man har en bra utsikt uppe ifrån berget, om det skulle komma inkräktare. Man kan undra varför den inte anses värd att markera med en skylt vid vägen.

Av Birger - 19 november 2008 10:59

Som jag föresatt mig, åkte jag i dag över till min gamla arbetsplats på skolan medförande en smaskig tårta och träffade lägligt hela gänget utom en. Det blev i alla fall kramar och glada miner och några påstod att dom saknat mig. Så nu känns det som att det ändå fick ett lyckligt slut.

  Funderar över detta att jag nu är fri att disponera min tid, utan att någon behöver ha synpunkter på detta. Egentligen är det inte så stor förändring, eftersom jag även förut har haft en del av min verksamhet här hemma. Men det är ju så konstigt, att en del inte kan förstå att man jobbar när man är hemma. Just det här kanske inte kan anses som ett jobb, men allt annat man gör, vare sig det ger omedelbar ekonomisk utdelning eller inte. Skall jag snabbt kunna hoppa in på ett speljobb till exempel, så gäller det att jag har uppehållit färdigheten på mina instrument och repeterat texterna. Allt tar tid och nu har jag fått lite mer av det, för det som mest intresserar.

  En del jobb är också av den typen, som bara behöver göras oavsett avans, som det med Eriks bilder. Där är jag nu i princip i mål, fast det såg oöverstigligt ut från början. Originalen skall åter till ägarinnan och skivorna skall distribueras, men det rent praktiska är klart i ett dussin pärmar. Nu skall jag återgå till något jag lade åt sidan, nämligen att sätta nya paspartoer av syrafri kartong på  ett antal bilder, som är värda att bevara till eftervärlden.

Skapa flashcards