Alla inlägg den 15 december 2008

Av Birger - 15 december 2008 15:37

Efter det fantastiska snöfallet för ett par veckor sedan och det påföljande blidvädret, har det nu blivit rena vårflödena i alla vattendrag.  I Edsbro har Kyrksjön återuppstått, så att man nu förstår, varför de gamla "hamnmagasinen" står där de står. Och Erken har stigit nästan i nivå med vägen söder om Kristineholm och man förstår hur det såg ut före sjösänkningen. Jag fick ett ärende till Lohärad och for precis när solen försvann bakom trädtopparna. Dimman steg över fälten och skapade vackra siluetter i landskapet.

Av Birger - 15 december 2008 09:46

Vi var i går en tur in till Stockholm för att titta på julmarknaden och samtidigt passa på att utnyttja förra årets julklappsbiljetter till Stadsteatern. Det blev en fantastisk teaterupplevelse, "Kärleksköparen - Fröding naked" omFrödings personlighet och hans dikter tonsatta av Gunnar Edander. På scenen agerade Ole Forsberg, Helena Nilsson och några mycket uttrycksfulla dockor. Föreställningen har omskrivts både som ett "storverk" och som "en liten pärla". Jag vill säga, att den är en STOR pärla, som lockar till både skratt och gråt! Gå och se den!

Av Birger - 15 december 2008 09:20

Såg i går kväll med speciellt intresse dokumentären om Thomas Quick, som säkert och med rätta kommer att sätta sprätt på rättssäkerhetsdebatten och ge vissa typer en något obekväm sits framöver. Att jag intresserade mig särskilt för fallet Quick, beror på att jag för drygt tio år sedan agerade Thomas Quick i en tidigare dokumentär från STRIX-television, som redan då ifrågasatte hans skuld och hela rättsförfarandet.     

  Jag blev mycket porträttlik med tredgarsstubb och uppspärrade ögon bakom ett par äldre brillor. Rollen kändes något suspekt just då, men i dagens ljus ter den sig ju mer angelägen att ha gjort. Vi var bland annat ute vid Ältasjön och rekonstruerade tältmordet och jag fick smyga omkring bland träden med en stor kniv och sedan stå och hugga frenetiskt i en tältduk medan jag hyperventilerade, så att jag var tvungen att gå en promenad efteråt för att få ordning på andningen. Och sen vallades jag på Långholmen i hans karaktäristiska skärmmössa. Sådana märkliga uppdrag kan man få i den här branchen.

Ovido - Quiz & Flashcards