Alla inlägg den 26 december 2008

Av Birger - 26 december 2008 19:31

Annandagen pressar SVT in så mycket det går av gamla godbitar, men passar även på att presentera nyheter. I kväll blir det "Selma", men under eftermiddagen har man kört "Fanny och Alexander" delvis parallellt med "Söderkåkar", och det var ju synd. Med den moderna tekniken kan man ju inte spela in det ena, medan man tittar på det andra. Djävla dumheter!

  En av de stora aktriserna från förr, Gun Vållgren, har ju betydande roller i båda filmerna, för att inte tala om alla dom andra juvelerna ur den äldre skådespelarkåren. Man får väl trösta sig med, att det är ett avsnitt kvar av Söderkåkar. Och sen körde Weise godbitar från Mosevisionen, oannonserat i TV-tidningen. Då hade jag inget band kvar efter fem timmar Bergman.

TV
Av Birger - 26 december 2008 14:24

Det var ett tag sen jag fällde granen. I dag har den blivit avkvistad och jag har börjat kapa upp den. Det får bli i lagom doser, så kroppen hänger med. Har också plockat rätt på en del nedfallet efter snöperioden. Klockan kvart över två lyste kvällssolen  plötsligt upp tallstammarna, medan fruktträdet i förgrunden står frostigt i skuggan. Precis så har det varit i dag, soligt och frostigt och helt stilla.

  Nu bandar jag "Fanny och Alexander" för att ha den tillgänglig vid ett senare tillfälle. Den tar ju flera timmar i anspråk och det finns annat som lockar på TVn i kväll , så jag vill göra annat till dess.

Av Birger - 26 december 2008 09:52

Ensam i huset med katterna. På skivtallriken snurrar en gammal LP med Nils Lindbergs jazztolkning av Torn Eriks visa. Jag läser en essä om Lars Forsell. Där finns ett citat, som jag kände igen mig i: "Kanske är det bara på konstnärer som fontanellen aldrig växer igen: de leker med ord eller kletar med oljefärg, de klär ut sig - som barn - och låtsas vara någon annan, de gnider sina fiolsträngar och tutar i horn för att skapa lika meningslösa som olönsamma ljud, de skuttar omkring - som barn - med benen i vädret, kort sagt - de gör sig löjliga och ofta mot betalning!" Så träffande!

  Jag har en relativt stor samling LP-skivor, som jag samlat på mig genom åren och även dragit med mig vid flyttningen. En del kan ju undra varför, eftersom jag mycket sällan lyssnat på dem under senare år. Men jag har hela tiden burit med mig tanken, att den dagen jag blir pensionär, då kommer det att bli tid och stunder där jag själv kan välja vad jag vill lyssna på, och nu är jag där. Och jag vet, att det finns mycket hörvärt i den hyllan. Till all lycka fann jag även, på en auktion i somras, en skivspelare av mycket god kvalitet.

  För övrigt tänker jag ägna dagen åt vedsamling. Jag brukar börja med det mellan jul och nyår och eftersom vädret ser ut att bli fint och inget annat propsar på min uppmärksamhet, så kan jag lika väl ta ett pass redan i dag. Jag har ju för all del redan tjuvstartat med det under hösten.

Skapa flashcards